Pengenalan sistem brek
Sistem
brek direka untuk membenarkan pemandu memperlahankan serta memberhentikan
kenderaan. Silinder induk disambung ke pedal brek yang diinjak oleh pemandu
bagi memaksa bendalir dikenakan tekanan ke tiap-tiap pepasangan brek roda. Daya
hidraulik digunakan untuk memaksa pad dalam pepasangan brek piring menentang
pusingan rotor atau menolak keluar kekasut brek menentang pusingan gelendong
brek.
Sistem
brek tangan ( hand brake ) biasanya menggunakan kaedah mekanikal dan dipasang
pada roda belakang atau batang shaf ( long shaft ). Ianya digunakan bagi
mengunci roda belakang atau batang shaf ( long shaft ) ketika meletakkan
kenderaan atau membrek dalam kecemasan.
Sistem brek yang baik
Boleh
memberhentikan kenderaan dengan cekap apabila dikehendaki
Berada
dalam keadaan baik dan dalam kawalan pemandu pada setiap masa
Tidak
boleh menghilangkan kuasa brek
Tidak
memerlukan pelarasan yang sangat kerap
Sesuai
untuk semua kelajuan, keadaan dan suhu.
Jenis-jenis sistem brek
Mekanikal
Gabungan
mekanikal dan hidraulik
Hidraulik
Angin
( pneumatik )
Sistem brek jenis hidraulik menggunakan
prinsip paskal yang mana di dalam prinsip ini menyatakan “ cecair yang tertutup
dapat memindahkan tekanan yang sama pada semua arah tanpa menghilangkan kuasa
yang dihasilkan. Cecair tidak boleh dimampatkan dan tekanan pada keseluruhan
sistem adalah sama”
Bahagian-bahagian utama brek hidraulik
Pedal
brek
Silinder
induk ( master cylinder )
Saluran
paip brek ( brake pipe line )
Silinder
roda ( wheel cylinder )
Angkup
brek ( brake caliper )
Silinder induk ( master cylinder )
Silinder induk dibina dalam dua bahagian
utama iaitu takungan dan satu badan silinder induk. Takungan disediakan bagi
membekalkan bendalir brek untuk mengendalikansistem brek. Pada bahagian
silinder mengandungi piston yang dipasang penyendal utama ( primary rubber cup
) dan penyendal pendua
( secondary rubber cup ).Spring dipasang
dihujung piston bagi membolehkan piston kembali pada kedudukan asal selepas
membrek. Injap pampasan ( check valve ) pula dipasang di hujung silinder bagi
mengekalkan tekanan didalam paip brek. Dua liang keluaran disambungkan ke roda
menggunakan saluran paip brek.satu gelang snap dipasang supaya dapat menahan
komponen dalam silinder dari keluar. Di bahagian luarnya pula terdapat
pengadang habuk ( dust cover ) untuk mencegah kekotoran daripada masuk kedalam
silinder. Rod tunjal digunakan untuk menyambungkan tekanandari pedal ke
silinder induk.
Saluran paip brek ( brake pipe
line ) dan hos boleh
Hos boleh lentur ( flexible hose )
Paip brek dan hos mudah lentur dipasangkan
pada sistem brek adalah untuk menghantar
cecair yang bertekanan tinggi ke angkup brek ( caliper ) dan silinder
roda ( wheel cylinder ). Secara umumnya hos boleh lentur dipasang pada roda
hadapan. Ini disebabkan roda hadapan bergerak turun dan naik. Oleh kerana
bendalir brek beroperasi dalam tekanan yang tinggi, paip dan hos brek mestilah
diperbuat daripada bahan yang bermutu tinggi bagi mengelakkan kebocoran.paip
brek diperbuat daripada steel tube yang dapat menahan karat dan tekanan tinggi.
Manakala hos boleh lentur diperbuat daripada getah campuran yang bermutu
tinggi.
Angkup brek ( brake caliper )
Angkup brek biasanya mempunyai dua jenis iaitu:
a) Angkup
tetap ( fix caliper )
b) Angkup
apungan ( floating caliper )
1.Angkup tetap ( fix caliper )
Jenis angkup tetap biasanya mempunyai 2 atau 4 piston yang dipasang
secara bertentangan antara satu sama lain.Tiap-tiap silinder terdapat satu
sesendal (seal). Sesendal ini berfungsi untuk menghalang minyak brek keluar
dari silinder dan bersifat menarik balik piston ketempat asal bagi menyediakan satu kelegaan larian
antara pad dengan permukaan disc.
2.Angkup apungan ( floating caliper )
Angkup jenis apungan ( floating ) mempunyai
satu piston sahaja, tetapi saiznya agak besar dari saiz piston yang digunakan
pada angkup tetap. Angkup brek biasanya digunakan bagibrek jenis piring ( brake
disc )
Ciri-ciri bendalir brek
Tidak boleh dimampat
Tidak berbuih
Tidak terpeluwap apabila suhu tinggi
Tidak menghakis bahagian logam
Tidak mengeraskan dan melembutkan bahan
brek seperti yang diperbuat daripada getah.
Bertindak sebagai bahan pelincir
Tidak mengaratkan komponen brek
Tidak mudah beku
Sifat-sifat bendalir brek
Tidak berbuih
Tidak boleh dimampatkan
Tidak mengaratkan komponen brek
Tidak bertindak pada getah sistem brek
Tidak mudah menjadi wap/ suhu didih tinggi
Tahan haba.
Brek jenis gelendong/drum
Brek jenis gelendong biasanya digunakan
pada brek belakang kenderaan dan brek disk pula pada bahagian hadapan.
Brek ini memberhentikan pusingan gelendong
dan roda melalui geseran diantara alas brek gelendong.
Permukaan drum licin dan rata. Lining brek
dipasang pada kekasut supaya dapat bergesel dengan drum. Diantara kekasut brek
terdapat silinder roda ( wheel cylinder ) yang akan menolak kekasut brek supaya
bersentuhan dengan drum brek. Terdapat juga komponen-komponen lain seperti:
Spring kembali ( return spring ) –
bertindak dengan menarik kekasut brek ke kedudukan asal selepas pedal brek
dilepaskan.
Pelaras – untuk melaras kelegaan antara
lining dengan permukaan drum atau untuk membuat pelarasan brek tangan ( hand
brake ).
Cemat pengunci – untuk menetapkan atau
mengunci kedudukan kekasut brek pada backing
plate.
Silinder roda ( wheel cylinder )
Ianya digunakan dalam sistem brek hidraulik. Ia mengembangkan kekasut
brek keluar untuk melakukan geseran dengan gelendong. Tekanan ini akan
dikenakan apabila pedal brek di injak. Didalam silinder roda terdapat satu atau
dua piston dengan mangkuk getah ( rubber cup ). Diantara piston tersebut
dipasang spring. Spring ini akan mengembalikan semula piston ke kedudukan asal
selepas beroperasi. Pada silinder juga terdapat skru Penjujus ( bleeding screw
) untuk tujuan membuang udara yang terperangkap dalam sistem brek. Pengadang
habuk ( dust cover ) dipasang pada bahagian luar silinder bagi mengelakkan
kekotoran masuk kedalam silinder. Silinder roda ( wheel cylinder ) biasanya
digunakan untuk brek jenis gelendong( drum ).
Lining brek dipasang pada kekasut brek ( brake shoe ) dengan menggunakan
dua kaedah iaitu dengan cara di rivet dan menggunakan gam yang tahan panas.
Lining brek diperbuat daripada asbestos yang boleh tahan panas dan geseran.
Bagi roda yang menggunakan jenis brek drum biasanya menggunakan dua
lining yang dipanggil lining premier dan lining sekunder atau kedua-duanya
sekunder. Susunan lining brek premier dan sekunder menggunakan satu silinder
roda yang dipasang ditengah-tengah nantara lining premier dan sekunder. Apabila
pedal brek ditekan piston dalam silinder roda akan menolak lining brek dan
bersentuh dengan permukaan drum. Lining brek premier biasanya mengalami tekanan
yang lebih dari brek lining sekunder.
Ini menyebabkan lining brek premier lebih cepat menjadi nipis. Jenis ini
biasanya digunakan pada roda belakang, keupayaan membrek agak lemah jika
dibandingkan dengan dua lining sekunder.
Manakala jenis dua lining brek sekunder menggunakan dua silinder roda
yang berasingan pada saturoda beserta dengan unit pelaras pada setiap lining
brek. Kedua-dua lining brek bergerak mengikut arah pusingan gelendung, dengan
ini akan menyebabkan kuasa membrek yang lebih mencengkam. Kelemahan jenis ini
ialah kedua-dua lining brek akan bertindak sebagai lining brek premier semasa
kenderaan mengundur.
Gelendung/ drum
Drum diperbuat daripada besi tuangan dan aluminium/ besi tuangan dan
keluli. Besi tuangan digunakan sebagai permukaan dalam drum sahaja. Kebanyakan
drum brek sekarang menggunakan jenis besi tuangan dan keluli. Ini adalah kerana
keluli lebih teguh dan besi tuang pula tahan dan bermutu tinggi serta dapat
mengalirkan haba dengan cepat. Semasa brek beroperasi drum akan menjadi panas,
untuk mengalirkan haba yang terbentuk itu ke udara biasanya permukaan luar drum
dibuat bersirip ( tidak pada semua kenderaan ) dan rim roda yang berlubang
digunakan.
Brek piring/disk
Biasanya digunakan ke atas roda hadapan pada kebanyakan kenderaan. Satu
disk dipasang ke hab roda dan berputar sekali dengan tayar dan roda. Apabila
brek di injak, tekanan hidraulik daripada silinder induk digunakan untuk
menolak lapik geseran ( pad )melawan gerakan rotor kemudian memberhentikannya.
Binaan disk / piring
Brek disk mempunyai permukaan yang licin pada kedua-dua belah
permukaannya. Biasanya diperbuat dari besi tuangan. Ada juga yang dibuat padu
dan ada yang dibuat bersirip pendingin diantara permukaan brek.
Pad brek
Pad brek digunakan bagi mencengkam disk semasa kenderaan bergerak. Pad
brek biasanya diperbuat daripada campuran asbestos, logam lembut dan damar.
Kebaikan brek piring/disk
Tiada pelarasan perlu dibuat terhadap
pepasangan brek disk
Masalah “brake fade” dapat dikurangkan
Mudah untuk melakukan pemeriksaan
Keburukan brek piring/disk
Memerlukan tekanan yang tinggi jika sistem
servo unit rosak
Brek tangan ( Hand brake )
Digunakan apabila kenderaan diberhentikan. Ini bertujuan bagi memastikan
kenderaan tersebut tidak bergerak dan berada pada keadaan statik. Brek tangan
juga berfungsi sebagai membantu memberhentikan kenderaan seandainya sistem brek
hidraulik kurang berfungsi . brek tangan terdiri daripada tiga unit penting
iaitu:
·
Unit ratchet
·
Kabel keluli boleh lentur
·
Unit gesel brek
Kendalian brek tangan
Brek tangan dikendalikan secara mekanikal. Apabila lengan tuil ditarik,
kabel akan menarik gesel brek gelendung ( drum ). Ini menyebabkan gesel brek
keluar dan menekan permukaan gelendung ( drum ). Ini akan menyebabkan roda akan
mengalami nyahpecutan ( deceleration ).
Brek Anti-Kunci ( ABS-Antilock Braking
System )
ABS menggunakan sensor yang dipasang pada setiap roda. Dalam sistem ini,
sensor pada roda akan menghantar isyarat ke ECU terhadap kelajuan pusingan
roda. Apabila brek ditekan, ECU akan mengesan jika terdapat roda yang mengalami
nyahpecutan terlalu cepat dan berkemungkinan terkunci. ECU akan mengeluarkan
isyarat untuk menggerakkan injap solenoid hidraulik bagi mengurangkan tekanan
brek keatas roda tersebut. Ini dapat menstabilkan pergerakan roda daripada
tergelincir semasa brek ditekan secara mengejut.
No comments:
Post a Comment