PENGENALAN
Enjin merupakan
nadi penggerak bagi sesebuah kenderaan. Enjin menghasilkan kuasa apabila
berlakunya pembakaran pada kebuk pembakaran pada blok enjin. Campuran udara dan
bahan api yang dimampatkan akan melalui proses pembakaran bagi menghasilkan
daya pada omboh yang dapat memutarkan aci engkol ( crankshaft ) pada enjin
tersebut.
Enjin terbahagi
kepada dua iaitu enjin pembakaran dalam dan enjin pembakaran luar. Enjin
pembakaran luar seperti enjin stim yang digunakan oleh keretapi atau kapal yang
lama dimana pembakarannya berlaku di luar.
Pada enjin
terdapat tali sawat dan gigi gear yang dapat memindahkan kuasa putaran enjin
pada sistem automotif yang lain seperti pengulangalik ( alternator ), pemampat
udara, pemampat penghawa dingin, pam air dan sebagainya.
Terdapat empat
sistem sokongan untuk memastikan enjin sentiasa menghasilkan kuasa iaitu sistem
bahan api ( fuel system ), sistem penyalaan ( ignition system ), sistem
pelinciran ( lubricating system ) dan sistem penyejukan ( cooling system ).
Keempat-empat sistem ini diperlukan bagi memastikan enjin dapat berfungsi
dengan baik.
TUJUAN ENJIN
1)
Sebagai
media utama bagi menggerakkan sesebuah kenderaan
2)
Memindahkan
kuasanya melalui tali sawat dan gear bagi menggerakkan sistem-sistem yang lain
seperti pam air, pengulangalik ( alternator ) pemampat udara dan sebagainya.
OPERASI ENJIN ( PEMBAKARAN BAHANAPI-UDARA )
Enjin memerlukan
bahan api dan udara bagi melakukan proses pembakaran. Bagi enjin yang
menggunakan bahanapi diesel, pam bahan api ( fuel pump) diperlukan bagi
memastikan diesel di dalam tangki simpanan dapat mengalir ke penyuntik bahan
api ( fuel injector ). Udara pula ditarik dari atmosfera memasuki sistem
penapis udara ( air filter ) bagi menapis kotoran dari memasuki enjin.
Seterusnya udara tersebut akan mengalir masuk ke dalam sistem turbo dan
dimampatkan oleh kipas turbin bagi memastikan udara tersebut dapat didesak
kedalam kebuk pembakaran enjin dengan halaju yang sangat tinggi sehingga
mencapai kecekapan udara sehingga 120% berbanding enjin
biasa yang hanya mencapai kecekapan 70% sahaja. Kemudiannya udara melalui sistem
intercooler bagi menstabilkan suhu udara berhalaju tinggi tersebut kepada suhu
kendalian enjin. Dengan suhu yang sesuai, udara berhalaju tinggi tersebut
memasuki paip udara pada kepala enjin ( head engine ) dan seterusnya memasuki
kebuk pembakaran melalui injap udara. Omboh akan memampat udara beserta bahan
api tersebut sehingga berlakunya pembakaran. Apabila berlakunya pembakaran,
omboh akan berpatah balik pada kedudukan asalnya dan proses ini berlaku secara
ulang alik dimana aci engkol ( crankshaft ) pada enjin dapat diputarkan dengan
daya kilas yang sesuai mengikut kelajuan ulang alik omboh dalam blok enjin tersebut.
Hasil dari pembakaran bahan api beserta udara tersebut akan menghasilkan gas
yang disebut sebagai gas karbon monoksida. Gas ini akan dialirkan keluar dari
kebuk pembakaran melalui injap ekzos yang terdapat pada kepala enjin.
Kemudiannya gas tersebut melalui ekzos manifold dan memasuki sistem turbo serta
dibebaskan ke atmosfera semula.
PROSES UNTUK BAIKPULIH ( OVERHAUL ) ENJIN...
Overhaul engines part 1
Overhaul engines part 2
Overhaul engines part 3
Overhaul engines part 4
Overhaul engines part 5
Overhaul engines part 6
Overhaul engines part 7
Overhaul engines part 8
Overhaul engines part 1
Overhaul engines part 2
Overhaul engines part 3
Overhaul engines part 4
Overhaul engines part 5
Overhaul engines part 6
Overhaul engines part 7
Overhaul engines part 8
FUNGSI KOMPONEN DALAM SISTEM ENJIN
Omboh ( piston )
Omboh merupakan
media yang penting bagi menggerakkan/memutarkan aci engkol ( crankshaft ).
Disebabkan oleh pembakaran bahan api dan udara, satu daya dihasilkan bagi menolak
omboh secara berulang alik.
Injap udara:
Mengawal aliran
udara memasuki kebuk pembakaran enjin bagi melakukan proses pembakaran dalaman.
Injap ekzos:
memastikan gas
yang terhasil disebabkan oleh pembakaran bahanapi-udara dikeluarkan dari kebuk
pembakaran dalaman pada blok enjin.
Aci engkol ( crankshaft ):
Memindahkan
kuasa melalui tali sawat dan gear bagi menggerakkan/ memutarkan sistem-sistem
yang lain seperti pengulangalik ( alternator ), pam air, pam bahan api ( fuel
pump ), pemampat udara dan sebagainya.
Penyuntik bahan api ( fuel injection ):
Memastikan
bahan api ( diesel/petrol ) dapat disuntik kedalam kebuk pembakaran dalam bagi melakukan
proses pembakaran.
Spring injap ( valve spring ) dan aci
sesondol ( camshaft ):
Mengawal
udara melalui injap udara dan injap ekzos.
Silinder:
Sebagai
pengadang bagi omboh dan memastikan bahanapi-udara menjalani proses pembakaran
melalui proses mampatan.
Pam minyak pelincir ( oil pump ):
Mengepam
minyak pelincir keseluruh enjin yang memerlukan pelinciran.
Penapis minyak pelincir dan penapis bahan
api:
Memastikan
kekotoran dapat ditapis bagi memastikan kecekapan enjin dapat berfungsi dengan baik
tanpa berlakunya sebarang masalah seperti hos tersumbat dengan kotoran dan
sebagainya.
KESIMPULAN
Sistem enjin merupakan nadi penggerak
utama bagi sesebuah kenderaan. Kenderaan darat pada kebiasaannya menggunakan
bahanapi jenis petrol dan diesel. Pembakaran bahanapi-udara didalam kebuk
pembakaran dalam enjin menghasilkan daya pada omboh bagi memutarkan aci engkol
( crankshaft ). Kadar masukan udara dan bahanapi yang baik dapat memberikan
kecekapan kepada sesebuah enjin tersebut. Servis yang baik mestilah dilakukan
pada tempoh yang ditetapkan bagi memastikan sistem enjin dapat beroperasi
dengan baik.
No comments:
Post a Comment