PENGENALAN
Turbo merupakan alat pemampat gas yang
digunakan bagi tujuan pernafasan paksaan pada enjin. Tujuan utama turbo ialah
bagi meningkatkan ketumpatan udara yang masuk ke dalam enjin untuk menghasilkan
lebih kuasa.Walaubagaimanapun turbo terdiri daripada
pemampat yang digerakkan oleh turbin yang juga digerakkan oleh gas ekzos enjin
itu sendiri dan bukannya secara pacuan mekanikal terus.
Menambahkan
kelajuan udara yang dimasukkan kedalam enjin
Menambah
kuasa pada enjin kenderaan
KELEBIHAN SISTEM TURBO PADA KENDERAAN
Enjin
yang mempunyai turbo menawarkan kuasa kuda lebih dari 30% dari enjin biasa.
Enjin
yang mempunyai turbo lebih jimat kerana turbo mengitar semula momentum angina
yang dikeluarkan oleh ekzos dan memberi bantuan untuk ruang pembakaran bernafas
dengan lebih lancar.
Mempunyai
injap blow off dimana ianya berfungsi untuk melepaskan udara berhalaju tinggi
yang berlebihan yang ditarik oleh turbin.
Meningkatkan
kecekapan pengaliran udara pada enjin sehingga 120% berbanding enjin
biasa tanpa turbo hanya mencapai kecekapan udara hanya 70% sahaja.
KEBURUKAN SISTEM TURBO
Enjin
yang mempunyai turbo tidak boleh dikendali terlalu lasak sehingga kuasa yang
dapat dihasilkan melebihi kemampuan operasi enjin.
Kuasa
yang sukar dikawal akibat turbo lag akan menyebabkan kenderaan mudah hilang
kawalan.
Bahan
api mudah dibazirkan kerana ketika keadaan injap udara dan injap ekzos terbuka,
banyak campuran angin-bahanapi yang disuntik kedalam kebuk pembakaran tidak
sempat terbakar dan dibazirkan begitu sahaja disebabkan oleh kedua-dua injap tersebut
beroperasi dengan tahap maksimum.
Secara umumnya
sistem turbo membantu enjin menghasilkan kuasa yang lebih yang disebabkan oleh
udara yang berhalaju tinggi disuapkan secara paksaan ke dalam kebuk pembakaran
dalam sistem enjin. Dalam sistem enjin, semakin banyak jumlah udara yang
disuapkan kedalam sistem, semakin tinggi kuasa yang dapat dihasilkan oleh enjin
tersebut. Sistem aliran udara ini bermula dari penapis udara ( air filter ).
Udara di atmosfera akan memasuki penapis udara bagi menapis sebarang kotoran.
Kemudiannya udara tersebut akan memasuki sistem turbo dimana halaju udara akan
bertambah disebabkan oleh putaran turbin dan mampatan udara oleh kipas turbin
yang terdapat didalam sistem turbo itu sendiri.seterusnya udara yang
berkelajuan tinggi tersebut akan memasuki intercooler bagi menjalani proses penyejukan bagi mendapatkan suhu kendalian
yang sesuai bagi enjin berfungsi. Sistem intercooler ini menyerupai sistem
radiator tetapi bendalir yang digunakannya sahaja yang berbeza dimana
intercooler menggunakan udara manakala radiator menggunakan air. Sistem
intercooler ini amat penting bagi sistem turbo kerana udara yang berkelajuan
tinggi yang dihasilkan oleh turbo tersebut juga mempengaruhi pertambahan suhu
udara tersebut. Selepas mendapatkan kelajuan udara yang tinggi dan suhu
kendalian udara yang sesuai bagi enjin, udara berhalaju tinggi tersebut akan
disuapkan ke paip pada kepala enjin melalui injap udara. Selapas menjalani
proses pembakaran di kebuk pembakaran di dalam enjin, udara tersebut akan
dikeluarkan dari kebuk pembakaran enjin melalui injap ekzos dan kemudiannya
melalui manifold. Udara selepas berlakunya pembakaran tersebut dikenalpasti
sebagai gas karbon monoksida. Gas ini seterusnya akan memasuki turbo pada
bahagian ekzos bagi memutarkan kipas turbin pada turbo . selepas itu, gas
tersebut akan dilepaskan ke udara melalui paip ekzos. Untuk mengelakkan dari
turbin terbakar disebabkan oleh suhu operasinya mencapai sehingga 900 degree celcius, satu hos minyak pelincir dibekalkan ke shaft pada
turbin tersebut bagi memastikan sistem turbo dapat berfungsi dengan baik.
PROSES ALIRAN UDARA MELALUI SISTEM TURBO
1)
Kemasukan
udara ke roda pemampat
2)
Udara
yang dimampatkan di alirkan ke sistem intercooler
3)
Intercooler
mengimbangi suhu udara berhalaju tinggi
4)
Udara
berhalaju tinggi dengan suhu kendalian enjin yang sesuai disuapkan ke blok
enjin melalui injap bagi menjalani proses pembakaran
5)
Hasil
dari pembakaran, gas karbon monoksida terhasil dan gas tersebut dilepaskan
melalui injap ekzos dan seterusnya melalui manifold yang terdapat pada enjin.
6)
Gas
memasuki sistem turbo pada bahagian ekzos bagi memutarkan turbin pada turbo
7)
Gas
karbon monoksida dikeluarkan dari sistem turbo dan dilepaskan ke udara melalui
paip ekzos.
Brek ekzos
digunakan bagi menahan gas yang keluar dari turbo dengan cara menutup injap
paip ekzos. Dengan cara ini, gas yang keluar dari turbo akan termampat dan akan
menahan piston dari beroperasi dengan lebih laju.
FUNGSI BREK EKZOS
1.
Memberikan
nyahpecutan kepada kenderaan
2.
Memberikan
tekanan hasil dari mampatan gas yang dapat memperlahankan pergerakan onboh pada
blok enjin.
KEBAIKAN BREK EKZOS
1.
Dapat
membantu sistem brek yang lain bagi memberikan nyahpecutan pada kenderaan.
KEBURUKAN BREK EKZOS
1)
Tekanan
yang terlalu kuat hasil dari mampatan gas boleh merosakkan sistem enjin.
2)
Kebocoran
pada paip ekzos akan berlaku seandainya tekanan hasil dari mampatan gas
melebihi kemampuan paip ekzos.
KESIMPULAN
Sistem turbo ini merupakan satu sistem
pemaksaan pengudaraan untuk disuapkan ke kebuk pembakaran dalam enjin. Sistem
turbo direka bagi menambahkan VE (volumetric efficiency ) ataupun kecekapan
isipadu sesebuah enjin itu sebanyak 120 % berbanding enjin biasa tanpa turbo hanya
mencapai VE sebanyak 70% sahaja. Dengan adanya sistem turbo ini, enjin
dapat meningkatkan kuasa kudanya sebanyak 30% berbanding dengan enjin biasa tanpa turbo.
Turbo juga dapat melakukan nyahpecutan bagi kenderaan seperti bas dan lori
dengan adanya brek ekzos yang berfungsi untuk menutup injap aliran gas karbon
monoksida yang keluar pada turbo ekzos.
No comments:
Post a Comment